Vi vil gerne at børnene lærer at være ansvarlige overfor fællesskabet og det samvær, de har med hinanden, og de fysiske rammer de færdes i. I hverdagen opfordres de derfor til at hjælpe hinanden. Store hjælper små, har nogen slået sig, kan det være en elev, der hjælper med at finde plaster.
Dagligdagen på friskolen starter med morgensang, hvor vi siger godmorgen til hinanden, synger 2 sange og giver beskeder, der er relevant for alle. Også børnene kommer til orde med det, de har på hjertet af små og store begivenheder. Forældre er altid velkommen til at deltage i morgensang og undervisningen eller være på friskolen. Det er jeres skole.
Friskolen fungerer i en levende vekselvirkning mellem børn, forældre og lærere. Fællesskabet mellem os er fundamentet. Lærerne skiftes til at planlægge morgensang.
På Struer Friskole har vi sammenlæste grupper. Det betyder at flere årgange er tilknyttet samme gruppe. Det giver os gode muligheder for differencieríngen i såvel den faglige undervisning såvel som i det sociale og relationelle. Vi har afhængig af gruppens størrelse, i høj grad to lærere eller pædagoger i grupperne på samme tid. Det giver mulighed for både holddeling, understøttende undervisning og støtte til enkelte elever.
Gruppernes skoleskemaer kan ses her
Vi sætter i undervisningen en stor ære i at skabe den gode kombination af et roligt og forståeligt læringsmiljø, nærværende voksne og et fagligt stærkt niveau, der skaber nysgerrighed og iver for læring. Hos os benytter vi os både af digitale læringsplatforme og fysiske materialer. Naturligt med en større del af de fysiske materialer i indskolingen og en større del af de digitale i overbygningen. Eleverne skal selv have en skolecomputer med i mellemtrin og overbygningen.
I løbet af dagen er der pauser, hvor alle elever skal ud og have frisk luft, og også gerne bevæge sig. Skolens udeareal byder på mange muligheder, og forsøges også anvendt som undervisningsrum, som udeskole.
Børnene har selv madpakke med. Det er naturligvis en stor del af en god skoledag, at madpakken er lavet med henblik på sund ernæring der giver energi til læring, bevægelse og trivsel. Vi anbefaler alle vores forældre at lade sig inspirere af fødevarerministeriets kostvejledning.
På Struer Friskole afsluttes skolegang med afgangsprøve og eksamensbevis i 9. klasse. Undervejs gives standpunktskarakter. Karakterer mm. understøttes af den tætte kontakt mellem lærer og elev, og opfølgende forklaringer.
Selv i de bedste og stærkeste fællesskaber opstår konflikterne. Det er også gennem disse og bearbejdelsen af disse, at man gøre fællesskabet og sammenholdet stærkere. Vi finder det vigtigt at de konflikter, der måtte opstå mellem børnene, så vidt muligt, løses inden de tager hjem. Børnene opfordres til at bruge de voksne, eller ældre elever, som hjælpere til konfliktløsning. Skønnes det nødvendigt, kontaktes forældrene som aktive parter i konfliktløsningen. Modsat er det også vigtigt at forældrene kontakter klasselæreren, hvis de kommer undervejs med, at deres barn har været del i en konflikt, der ikke er løst.
Vi har et elevråd på skolen. Dette er en af elementerne der lærer eleverne om demokrati og hvad det kan for et fællesskab. Der er hvert år valg, og elevrådsrepræsentanterne bliver valgt ind af eleverne.