På Struer Friskole lægger vi stor vægt på at skabe et læringsmiljø, hvor faglighed, fællesskab og personlig udvikling går hånd i hånd.
Blandt marker, fjord og gravhøje i den sydlige del af Struer, blev vores skole grundlagt af lokale forældre tilbage i 1983. De første var der omkring 20 elever, og som årene er gået voksede vi og blev kun flere. Selvom der er sket meget de seneste 35 år, er vores kerne stadig i de værdier skolen blev grundlagt udfra.
Struer Friskole er en grundtvig/koldsk friskole. Det vil sige, at vi lægger os op ad en levende dansk skoletradition og kulturarv. Friskoletanken er udsprunget af de folkelige bevægelser i det nittende århundrede, hvor folk, inspireret af N.F.S. Grundtvigs tanker, selv tog ansvaret for deres tilværelse ved f.eks. at starte skoler.
Det var skolemanden, Christen Kold, der grundlagde den første friskole. En skole, der byggede på det levende ord og den nære forbindelse mellem hjem og skole. Den grundtvig-koldske tradition træder i dag frem på Struer Friskole i flere sammenhænge. I de daglige morgensamlinger med fortælling og fællessang. Idéerne, om samtalens og motivationens betydning for elevernes glæde ved og udbytte af at gå i skole, har ligeledes rødder tilbage til bl.a. Grundtvig. Hans tanker om det forpligtende fællesskab kan også genkendes i skolens vedtægter og i vores arbejde med den skolekultur, vi hele tiden forsøger at udvikle på Struer Friskole.
Friskoler er grundskoler, der kan tilbyde undervisning for børn fra børnehaveklassen til 10. klasse. Som oftest er friskolerne opstået som et forældreinitiativ på baggrund af Grundlovens §76, der fastslår, at vi i Danmark har undervisningspligt og ikke skolepligt. Friskolerne er dermed et alternativ til folkeskolen og fungerer under Friskoleloven , der overordnet set bestemmer, at friskolerne "skal stå mål med undervisningen i folkeskolen".